لوگو
يكشنبه 18 بهمن 1394 | 28 ربيع الثاني 1437

نمایش محتوای شبهه

دلايل استحباب گريه بر امام حسين عليه السلام

شيعيان مي‌گويند: گريه بر حسين[ عليه السلام ] مستحب است. اگر اين استحباب مبتني بر دليل است دليلش چيست؟ چرا اهل بيت[:] چنين نكردند؟
پاسخ
1. روايات در ارزش و استحباب گريه بر امام حسين عليه السلام  بسيار است كه نقل
همه آنها، نياز به نگارش كتاب جداگانه‌اي دارد؛ اما براي نمونه به چند روايت
اشاره مي‌كنيم:
امام رضا عليه السلام  مي‌فرمايد:
هر كس مصيبت‌هاي ما را يادآوري كند و به ظلم‌هايي كه بر ما واقع شده گريه كند، روز قيامت در بهشت با ما در يك درجه خواهد بود، و هر كس مصيبت‌هاي ما را به ياد آورد و گريه كند، در روز قيامت كه تمام چشم‌ها گريه خواهند كرد او گريان نباشد... .[1]
امام حسين عليه السلام  مي‌فرمايد: «هر چشمي كه به‌خاطر خوني كه از ما ريخته شده و حقي كه از ما ضايع شده گريان باشد، خداوند او را در بهشت جاي دهد».[2]
2. اهل بيت، هم پيش از شهادت امام حسين عليه السلام  و هم پس از آن، بر امام حسين عليه السلام  و مظلوميتش گريه كرده‌اند كه حتي اين روايت‌ها در كتب اهل سنت موجود است.
ام سلمه مي‌گويد:
حسن و حسين[ عليهما السلام ] نزد رسول خدا[ صلي الله عليه و آله ] بازي مي‌كردند. جبرئيل نازل شد و ـ با اشاره به حسين ـ گفت: اي محمد! امت تو، اين فرزندت را خواهند كشت. رسول خدا[ صلي الله عليه و آله ] گريه كرد و حسين عليه السلام  را به سينه‌اش چسبانيد. جبرئيل گفت: [اي رسول خدا] اين خاك نزد تو امانت باشد. رسول خدا آن خاك را بوييد و فرمود: بوي كرب‌وبلا است...[3]
(در پاسخ 12 نيز توضيح داده شد).
ابي‌هارون مكفوف مي‌گويد:
بر امام صادق عليه السلام  وارد شدم؛ به من فرمود: برايم روضه بخوان. من چند بيت
شعر در مرثيه امام حسين عليه السلام  خواندم. فرمود: آن‌طور كه كنار قبرش مي‌خوانيد بخوان و...[4]
 
[1]. بحارالانوار، ج 44، ص 278.
[2]. همان، ص 279.
[3]. مستدرك حاكم، ج4، ص440؛ المعجم الكبير، ج3، ص108؛ اتحاف الخيرة المهرة، ج7، ص238؛ الآحاد و المثاني، ج1، ص342؛ امتاع الاسماع، ج 12، ص 238؛ ج 14، ص 146.
[4]. بحارالانوار، ج 44، ص 287.

کلید واژگان: