لوگو
يكشنبه 18 بهمن 1394 | 28 ربيع الثاني 1437

نمایش محتوای شبهه

شمول آيه تطهير بر امامان شيعه

اگر بپذيريم حديث «كسا» و آية «تطهير» شامل علي، فاطمه، حسن و حسين[:] مي‌شود، چگونه شامل ديگر امامان مي‌شود و عصمت آنها را ثابت مي‌‌كند؟
پاسخ
1. از اهل بيت رسول خدا: كساني كه در زمان پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله  وجود داشتند، همين چهار نفر بودند و رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله  به شيوه‌هاي مختلف از جمله با نام بردن، كشيدن عبا بر سر آنها و... آنها را از تمام اصحاب متمايز مي‌كردند.
اراده الهي بر اين بود كه از اهل بيت رسول خدا: افرادي هم پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله  به دنيا بيايند و مصداق آيه «تطهير» شوند كه رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله  هم به صورت كلي و هم به صورت مشخص و معين، آنها را معرفي كرده است.
اهل سنت مي‌نويسند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله  فرموده است:
مَنْ سَرّه اَنْ يَحيا حَياتي وَ يَموت مَماتي وَ يَسكُن جَنّتَ عَدنٍ الَّتي غَرسَها رَبّي فَلْيُوالِ عَلياًّ مِنْ بَعدي وَ لْيُوالِ وَليَّه وَ لْيقْتدِ بِالْاَئمَةِ مِنْ بَعدي فَانّهم عِتْرتي خُلِقوا مِنْ طينَتي وَ رُزِقوا فَهْماً وَ عِلْما فَويلٌ لِلْمُكذّبينَ مِنْ اُمّتي الْقاطِعينَ فِيهمْ صِلَتي لا اَنالَهم اللهُ شَفاعتي.[1]
هركس دوست دارد همانند من زندگي كند و همانند من از دنيا برود و در بهشتي كه خداوند آن را ايجاد كرده است، ساكن باشد، پس از من، ولايت علي را بپذيرد و ولايت جانشينان علي را هم بپذيرد و به امامان پس از من كه از اهل بيت من هستند اقتدا نمايد كه آنها از جنس من خلق شده‌اند و از سوي خدا به آنها علم و فهم داده شده است. پس واي به حال كساني‌ كه آنها را تكذيب نمايند و حق قرابت من با آنها را قطع نمايند كه خداوند شفاعت من را شامل حال آنها نخواهد كرد.
در اينجا اين پرسش مطرح است كه: امامان دوازده‌گانه ـ كه در حديث اثني‌عشر خليفه كه در صحاح و مسانيد اهل سنت آمده است[2]ـ پس از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله  چه كساني هستند؟
منابع شيعه كه اهل بيت رسول خدا: را مقتداي خود مي‌داند، چنين نقل مي‌كند: «آن‌گاه كه آيه {يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ}؛ «اي كساني‌ كه ايمان آورده‌ايد، اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر [خدا] و پيشوايان (معصوم) خود را» (نساء: 5 صلي الله عليه و آله ) نازل شد، جابربن عبدالله انصاري از رسول خدا صلي الله عليه و آله  پرسيد: اولي الامري كه اطاعت آنها بر ما واجب است چه كساني هستند؟ رسول خدا صلي الله عليه و آله  فرمود:
آنها جانشينان من بعد از من هستند كه اولين آنها علي بن ابي‌طالب است، سپس حسن بن علي و حسين بن علي و بعد علي بن حسين و بعد محمد بن علي كه در تورات به باقر معروف است ـ اي جابر! تو او را درك خواهي كرد، سلام مرا به او برسان ـ بعد از او جعفر بن محمد و سپس موسي بن جعفر و بعد علي بن موسي و بعد محمد بن علي و بعد علي بن محمد و سپس حسن بن علي و بعد از آن، كسي كه همنام من و هم‌كنيه من است؛ او حجت خدا بر زمين خواهد بود...[3]
روشن است كه امامان پس از حسين بن علي عليه السلام  طبق فرمايش رسول خدا صلي الله عليه و آله ، تحت عنوان آيه «تطهير» قرار گرفته و معصوم‌اند. از طرفي، پذيرش عصمت اين چهار نفر، براي اثبات عصمت بقيه امامان كافي است؛ زيرا اينان فرموده‌اند: «خلفاي معصوم پس از پيامبر صلي الله عليه و آله  دوازده نفراند و آنها را با نام و مشخصات معرفي كرده‌اند».
 
[1]. جامع الاحاديث، ج20، ص382؛ شواهد التنزيل، ج 1، ص 168؛ تاريخ دمشق، ج 42، ص 241؛ كنزالعمال، ج12، ص103؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابي‌الحديد، ج 9، ص 170.
[2]. صحيح بخاري، ج6، ص2640؛ صحيح مسلم، ج6، ص3؛ مسند احمد بن حنبل، ج5، ص87؛ سنن ترمذي، ج4، ص501؛ سنن ابي‌داود، ج4، ص170؛ مستدرك حاكم، ج3، ص716؛ اتحاف الخيرة المهرة، ج8، ص111؛ اطراف المسند، ج1، ص675؛ الآحاد و المثاني، ج2، ص620.
[3]. تفسير البرهان، ج 2، ص 103.

کلید واژگان: