لوگو
يكشنبه 18 بهمن 1394 | 28 ربيع الثاني 1437

نمایش محتوای شبهه

برخي مدعي‌اند اسيران كربلا، هيچ وقت به كربلا بازنگشتند، نه در اربعين اول و نه سال‌هاي بعدي. پاسخ چيست؟

اينكه گفته مي‌شود اسيران به كربلا برنگشتند، خلاف واقعيت تاريخي است؛ زيرا دانشمندان زيادي معتقدند اهل بيت امام حسين(عليه السلام) در بيستم صفر، يعني اولين اربعين شهادت امام حسين(عليه السلام)، به كربلا رسيدند و همراه با جابر بن عبدالله انصاري، صحابي بزرگ رسول الله(صلي الله عليه و آله)، شهداي كربلا را زيارت كردند. از‌اين‌رو آنها به عنوان اولين زائران امام حسين(عليه السلام)، در تاريخ ثبت و ضبط شده‌اند. برخي از نويسندگاني كه به اين مسئله تصريح كرده‌اند، عبارت‌اند از: ابوريحان بيروني، دانشمند پرآوازه قرن پنجم، بر اساس مستنداتي كه در اختيار داشت، با اطمينان مي‌گويد: «در روز بيستم صفر، سر حسين(عليه السلام) به بدنش ملحق و در همان مكان دفن شد و زيارت اربعين نيز در اين روز (بيستم صفر) بود و آنان، چهل نفر بودند كه پس از بازگشت از شام، قبر امام را زيارت كردند».[1]
  • مستوفي هروي، از مورخان قرن ششم هجري و مترجم كتاب الفتوح ابن اعثم، بر اين باور است كه علي بن الحسين(عليه السلام)، با ساير اهل بيتش، در روز بيستم صفر در كربلا حضور داشتند.[2]
  • ملاحسين واعظ كاشفي، از قول خوارزمي نوشته است كه امام زين العابدين(عليه السلام)، سر پدر بزرگوار خود را با سرهاي ديگر تحويل گرفت و به كربلا رفت و در بيستم ماه صفر، سر آن سرور، به بدن اطهر انضمام يافت.[3]
  • ابراهيم بن محمد اسفرايني، نويسنده كتاب نوراليقين نيز بر آن است كه اهل بيت:، در روز بيستم صفر در كربلا حضور داشتند و در آنجا، جابر و گروهي از اهل مدينه را ملاقات كردند.[4]
  • شيخ بهائي مي‌گويد:
روز نوزدهم از صفر، زيارت اربعين ابا عبدالله الحسين(عليه السلام) است... اين روز كه چهل روز از شهادت امام مي‌گذشت، روز ورود جابر بن عبدالله انصاري براي زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) است و آن روز، با روز ورود اهل بيت امام از شام به كربلا، يكي شد، درحالي‌كه آنان، آهنگ رفتن به مدينه را داشتند.[5]
آنچه ذكر شد، ديدگاه چند تن از بزرگان و دانشمندان سرشناس اين عرصه بود، كه به صراحت، حضور اهل بيت امام حسين(عليه السلام) را در اولين اربعين شهادت ايشان، بيان كرد. قطعاً شخصيت­هاي علمي ياد شده بر اساس مستنداتي كه داشته‌اند با اين قاطعيت مسئله را تبيين نموده اند.
 
[1]. الآثار الباقيه، ص331.
[2]. ترجمه الفتوح، ص916.
[3]. روضه الشهدا، ص391.
[4]. نور العين في مشهد الحسين، ص72.
[5]. توضيح المقاصد، صص6-7.

کلید واژگان: